Pintaväri – Konehuoneen maalaus

Sisätilojen harjoituskierroksen jälkeen oli aika siirtyä konehuoneen maalaukseen. 99:n konehuone on kohtalaisen hankala maalata, johtuen kaikenlaisista poteroista. Muutenkin joihinkin paikkoihin on hankala yltää. Varsinkin sisälokasuojan ja saranapellin välinen ”kanjoni” on kohtalaisen hankala saada hyvään väriin. Eipä se tehtaallakaan ole aina kunnolla onnistunut…

Engine bay ready for base coat.
Engine bay ready for base coat.

Konehuone käytiin läpi karhunkielellä ja imuroitiin. Paineilmapistoolin avulla roskat sai pois koteloista ja muista hankalista paikoista.

Masking the car.
Masking the car.

Seuraavaksi auto peiteltiin muovikalvolla konehuonetta lukuunottamatta. Peittelin koko auton, ettei lakan roiskeita tarvitsisi myöhemmin hioa pois pohjamaalin päältä. Tämän jälkeen konehuone pyyhittiin paperilla ja tarkoitukseen soveltuvalla puhdistusaineella.

Standox Stanhyd base coat and Scanpool Scanclear clear coat.
Standox Stanhyd base coat and Scanpool Scanclear clear coat.

Värimassana toimi Standox Standohyd ja lakaksi valikoitui Scanpool Scanclear. Näin toisella vetokerralla molemmat alkoivat jo tuntua luontevilta ruiskutettavilta. Helppoja ruiskuttaa ja varsinkaan valumia ei saa kovin helpolla syntymään. Pienentämällä maaliruiskun suuttimen kokoon 1.2 sain maalin atomisoitumaan haluamallani tavalla. Yleisesti ottaen 1.3 on suositeltu koko, mutta 1.2 tuntui ainakin itselleni toimivan paremmin ja antavan enemmän aikaa ja kontrollia maalaukseen.

Lakan veto onnistui samalla suuttimella, kunhan ilmanpainetta lisäsi reilusti, että tavaraa tuli kerralla riittävästi. Omassa ruiskussani on kahvan juuressa ilmanpaineen pikasäätö.

Spray paint mask.
Spray paint mask.

Kardinaalin punaista on ilmeisesti ruiskittu…

Kuten todettua, käytin reilusti aikaa maalausjärjestyksen miettimiseen. Jos järjestys on väärä ja hankalasti tavoitettavien poteroiden kimppuun joutuu palaamaan sen jälkeen, kun konehuone on jo muuten täysin maalissa, on suuri riski tulla hälppäistyä valmista pintaa kyynerpäällä tai ruiskun ilmaletkulla.

Varsinkin jousitornien takapuolella on vain noin 5 sentin tila, johon maali pitäisi saada. Samoin jo puhutut sisälokasuojien takaosat. Maalasin nämä hankalat paikat ensin ja jätin lokasuojien yläpinnan ja konehuoneen etuosan viimeiseksi. Näin näkyvimmille pakoille saatiin mahdollisimman hyvä pinta.

Drying the waterborne base coat.
Drying the waterborne base coat.

Kuivumisprosessin nopeuttamiseksi käytettiin jälleen pöytätuuletinta. Ilman kierto nopeuttaa maalin kuivumista. Ohjeiden mukaan maalin pitäisi kuivuessaan muuttua täysin mataksi. Kun koko maalipinta on tasaisen matta, on aika ruskuttaa lakka sen päälle. Huoneenlämmössä – 20 C paikkeilla – kuivumisaika olisi noin 2-4 tuntia maaliliikkeen ohjeistuksen mukaan.

Base coat starting to look dry.
Base coat starting to look dry.

Metalliväreissä se ”matta” ei kuitenkaan aivan päde, vaan kuiva maali on pikemminkin satiininkiiltävä kuin matta. Varmuuden vuoksi odottelin kokolailla sen 4 tuntia.

Applying the clear coat.
Applying the clear coat.

Lakan kanssa työjärjestys oli sama kuin värimassankin suhteen. Hankalat paikat ensin, näkyvimmät viimeiseksi.

Good layers of clear coat.
Good layers of clear coat.

Mielestäni sain aika kohtuulliset kerrokset lakkaa vedettyä ja pääosin suht hyvän lopputuloksen. Kuivia kohtia ei jäänyt. Alkaa näyttää siltä, että tässä on toivoa saada ihan kohtuullinen väri ja lakka auton päällipuolellekin.

Metal flake in the Cardinal Red.
Metal flake in the Cardinal Red.

Pääasiallisena hankaluutena itselläni maalauksen suhteen on riittämätön valaistus. Ennen auton päällipuolen maalausta täytynee hankkia vielä pari työmaavaloa. Ilman valoa ei maalauksesta tule oikein mitään. Sain kierrettyä ongelmaa hieman käyttämällä apuna LED-otsalamppua, mutta ei sekään paljoa auta.

One Saab 99 Turbo engine bay done.
One Saab 99 Turbo engine bay done.

Siinä se tällä erää, projekti jatkuu…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *